7.2.2017

Talvi... atoopikkojen painajainen.

Joulu meni oikeen rattoisissa tunnelmissa perinteiseen tuttuun tapaan perheen kanssa ja pienet oli innoissaan kun kerrankin tuli kuulemma "oikea joulupukki" ;) Yksi kaverini sai kunnian toimittaa tätä virkaa. :D Mutta keskitytääs olennaiseen eli tää postaus käsittelee sitä millaista on elää atooppisen ihon kanssa. Tiivistettynä: sellaista et Apteekin lääkerasvoihin sun muihin tökötteihin saattaa helposti upota satoja euroja, välttämättä niistä mittään apua saamatta. Etenkin tää vuodenaika on se pahin.

Kauhee akne taas vaihteeks pukkaamassa päälle. Tie sitte mistä johtuu... kenties stressi? Enemmän kyllä veikkaan perinnöllisyyttä. Äidillä puhkes myös mun ikäsenä samantyyppinen akne. Ei onneks mikään maailman pahin, mut silti hyvin häiritsevä. Etenkin kun oon aina ollu tosi tarkka mun kasvojen hoidosta. Mul on nyt sellanen juttu et yritän pitää mahdollisimman monta meikitöntä päivää viikossa, ihan vaan tän ihon takia. Ja järkytys on aina ihan yhtä suuri ku näkee oman kuvajaisen ja naamataulun peilistä. Mut niinhän Oscar Wildekin aikoinaan totesi että naisia on vain rumia ja meikattuja. Toivon niin että tää paranis ja pian! Nyt sitä tervettä ihoa osaa arvostaa ihan eri tavalla kun ennen... Iho ongelmat on muutenkin aina ollu mun kirous.

Oon oikeest tehny ihan älyttömästi mun ihon eteen... että se edes jotenkin näyttäis siedettävältä. Koska ongelma ei pelkästään ole naaman alueella.
Popsin päivittäin poskeeni kollageenia, biotiinia, sinkkiä, msm jauhetta sekä erinäisiä vitamiineja.
Sekä tottakai yritän tietty juoda paljon vettä ja kaikkia muita tälläsiä perus ihonhoito kikkoja. Siinä toivossa että joskus vielä saisin nauttia terveestä ihosta.

Nyt oon myös koittanut tätä somessa paljon hehkutettua aloevera juttua. Eli ihan vaan halkaistaan aloeveran lehti ja hierotaan naamaan. Sit annetaan vaikuttaa ja pestään pois. Helppoa! Sen toimivuudesta en sit taas menis ihan niin takuuseen. :D

Yksi suurimmista tekijöistä mikä aiheutti mulle yhdessä vaiheessa järkyttäviä ihottumia on mun ensimmäinen tatuointi. Siinä tatuointivärissä on jotain mille oon selvästi allerginen. Se on ollut mulla nyt reilu kolmisen vuotta ja edelleen oireilee hyvin usein. Veikkaan että siinä on jotain metalliperäistä ja koska mulla on paha nikkeliallergia niin tottakai siks mun keho sitä hylkii. Plus se leima on vieläpä hakattu liian syvään. Mun toinen tatuointi sensijaan on tehty eri värillä ja ammattitaitoisemmin eikä sen kanssa ole ollut mitään oireita. Ja pian on tulossa kolmas tatuointi, vähän jännittää ihan jo pelkästään sen kannalta et mitä mun iho taas siitäkin mahtaa tykätä. Jää nähtäväks.

Ihan tällänen pieni varoituksen sana jokaiselle et kantsii oikeesti olla tarkkana kun hakee vaikkapa sitten sen ensimmäisen tatuointinsa. Ja sekin mikä kannattaa muistaa on ettei tatuointia ikinä sais hakea hetken mielijohteesta. Myös tämä on hyvä ottaa huomioon: "Suomessa tatuointivärejä ei valvota täsmällisesti. Suomessa niiden turvallisuus perustuu pitkälti tatuointien tekijöiden vapaaehtoiseen omavalvontaan."

Toinen syy mun iho ongelmiin oli mun vanhat e-pillerit. Eli niissä oli luultavasti sitten taas joku lääkeaine mille olin allerginen, koska ne aiheutti mulle myös kamalaa ihottumaa ympäri kehoa. No pillerit meni vaihtoon ja iho voi heti paljon paremmin. Kunnes mulla sitten todettiinkin aurallinen migreeni ja pillereiden käyttö piti lopettaa siihen paikkaan.

Ärsyttää olla melkeen kaikelle mahdolliselle allerginen/yliherkkä... Samoin pesuaineissa mun täytyy aina olla tooosi tarkka millä pesen pyykit, koska jos satun pesemään sellasella aineella mikä ärsyttää mun ihoa niin ongelmat on taattu. 

Tosiaan yhdessä vaiheessa, muistaakseni vuoden 2015 alussa, mun iho oli niin huonossa kunnossa että mut määrättiin valohoitoihin. Niissä kävin sen tietyn määrätyn hoitojakson ja se auttoi onneks yllättävän paljon! Sitten tietty kaikkia kortisonirasvoja sun muita pitää käyttää säännöllisesti... Tällä hetkellä mulla on antibioottikuuri tähän akneen. Hohho. Niin väsynyt tähän kaikkeen... Kiittäkää onneanne jos ootte saanu TERVEEN ihon! Toivon että pian alkais näkyä valoa tunnelin päässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti